نویسندگان:
جمال نیلی1 ، جمشید گمرکی2 ، رضا علم3 .2کارشناس ارشد الهیات، مدرس آموزش و پرورش شهرستان مشهد، خرسان رضوی
3دانشجوی کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، استان گلستان
چکیده فارسی: آموزش و پروش هر کشور،اصلیترین سازمان مسیول حفظ و تحکیم ارزشها،تعلیم و تربیت نسل آیندهء جامعه و در نهایت تعالی انسانهاست این حرکت از دوره دبستان آغاز میشود و در واقع،اساس و پایهء انسانسازی در این دوره نهاده میشود از طرفی عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات1،اقتصاد جهانی و فناوری پیچیده،نظامی جدید را در آموزش و پرورش طلب میکند که پاسخگوی نیازهای هزارهء سوم و آرمان های آندوران باشد در این فرآیند،نسل دیجیتال بهجای نسل اطلاعات ظهور کرده،دیوارهای سنتی مدارس فرو ریخته و جای آن را دیوارهای مجازی گرفته است به علاوه مفاهیم جهانی جدید و روز آمد و بین المللی شدن فوری آثار آن،انتظاراتی جدید را در تعلیم و تربیت ایجاد کرده است بنابراین برای پاسخگویی به این نیازهای جدید و حفظ ارزشهای ملی، نیازمند نظام آموزش و پرورش جدیدی هستیم که علاوه بر پوستههای آن، هسته و سیتوپلاسم آن نیز باید تغییر اساسی و بنیادی کند بررسی های تطبیقی نشان میدهند که نظام مشاوره و راهنمایی در این زمینه ها گره گشاست ضمنا پیام جدید مشاوره جهانی در کشورهای پیشرفته و نقش حیاتی و سازندهء آن بر وظایف معلمان بر همهء صاحبان اندیشه و روشن است