نویسندگان:
سیده لیلا زمانی1 ، رضا کشوری2 ، وحید بلوچی3 ، حسن خواجه4 ، حامد علی احمد5 .2کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، گروه آموزش استثنایی، مقطع ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار،تهران،ایران
3دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی،گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، پردیس شهید مطهری زاهدان، دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان،ایران
4دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی،گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، پردیس شهید مطهری زاهدان، دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان،ایران
5دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی،گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، پردیس شهید مطهری زاهدان، دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان،ایران
چکیده فارسی: یکی از مباحث عمده در آموزش و پرورش دوران اولیه کودکی، بحث آمادگی خواندن و درک کودکان از این طریق است آمادگی خواندن به عنوان حالتی که کودک را قادر میسازد تا بدون فشار،تحمیل و یا دشواری خواندن را فرابگیرد،تعریف شده است،دانش آموزان کم توان ذهنی نیز از این قواعد مستثنی نیستند و آنان نیز نیازمند یادگیری و آمادگی برای خواندن بدون تحمل فشار و دشواری هستند،لذا استفاده از نرم افزار آموزشی دوره آمادگی می تواند کمکی برای آمادگی این دانش آموزان برای خواندن باشد در پژوهش حاضر که به بررسی تاثیر نرم افزار آموزشی دوره آمادگی بر رشد آمادگی خواندن دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی از دیدگاه معلمان استثنایی شهرستان های استان تهران،پرداخته شده است، داده ها از میان 31 معلم استثنایی دوره آمادگی جمع آوری شده و نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان می دهد که استفاده از نرم افزار آموزشی دوره آمادگی بر رشد آمادگی خواندن و نیز بر پرورش حافظه شنوایی و بینایی دانش آموزان کمتوان ذهنی پایه آمادگی تاثیر مثبت و معناداری دارد همچنین نتایج نشان داد، بین استفاده از نرم افزار آموزشی دوره آمادگی بر توسعه و تقویت مهارتهای خواندن رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد