نویسندگان:
عباس قلتاش1 ، ریتا لیاقت2 ، فرشاد فاطمی3 ، سمیه احمدیان4 ، پریا شکری شمس5 .1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی
2عضو رسمی هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشگاه تهران مرکز
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشگاه تهران مرکز
5دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشگاه تهران مرکز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با موضوع بررسی رابطه بین هوش معنوی و سالمت معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر منطقه 41 آموزش و پرورش شهر تهران و با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی و سالمت معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با فرض وجود رابطه بین متغیرهای ذکر شده انجام شد تعداد 451 نفر از دانش آموزان پایه هشتم و نهم متوسطه به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از 5 مدرسه انتخاب شدند از پرسشنامه سالمت معنوی پولوتزین و الیسون α=1/88 و پرسشنامه هوش معنوی کینگ α=1/88 8118 و معدل سال گذشته دانش آموزان مدد گرفته شد همچنین برای تحلیل داده ها از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد یافته ها نشان داد بین هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد در بین خرده مقیاس های هوش معنوی، بپیشرفت تحصیلی دانش آموزان با نمرات تولید معنای شخصی و آگاهی متعالی آنان رابطه مستقیم و معناداری داشتند، اما بین تفکر وجودی انتقادی و بسط حالت هوشیاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری مشاهده نگردید از طرفی بین سالمت معنوی و پیشرفت تحصیلی هم رابطه مستقیم وجود داشت و در زیرمقیاس های سالمت معنوی نیز بین سالمت مذهبی و سالمت وجودی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری مشاهده گردید پس چنین نتیجه می شود که بین هوش معنوی و سالمت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد هر چند که بین پیشرفت تحصیلی آنان و دو زیرمقیاس هوش معنوی یعنی، تفکر وجودی انتقادی و بسط حالت هوشیاری این رابطه معنادار نگردید