نویسندگان:
زهرا بنابی مبارکه1 ، مجید ضرغام حاجبی2 ، جمیله فخاریان3 .2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
3دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم،
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی بر حسب گروه آموزشی دانشجویان بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در سال تحصیلی 1394 95 به تعداد 7000 نفر بود، که براساس جدول کرجسی و مورگان 350 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی خود ارزیابی سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود نتایج نشان داد که فقط بین سبک های تفکر سلسله مراتبی با پیشرفت تحصیلی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد در بررسی تفاوت میانگین سبک های تفکر در دختران و پسران ، بین دختران و پسران از لحاظ سبک تفکر تفاوت معناداری وجود نتایج بررسی رابطه ی سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت نشان داد که در پسران بین سبک های تفکر سلسله مراتبی و آزادی خواه با پیشرفت تحصیلی رابطه ی مثبت و معناداری و در دختران بین سبک های تفکر گروه سالار و کلی با پیشرفت تحصیلی رابطه ی منفی و معناداری وجود دارد با توجه به یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر می توان بیان داشت که سبک تفکر سلسله مراتبی مهمترین نقش را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارد و گروه آموزشی یکی از عوامل تاثیرگذار در این رابطه است اما این رابطه بر حسب جنسیت معنادار نیست