نویسندگان:
مهدی معینی کیا1 ، مرضیه سعیدی کوپایی2 ، مینو متقی3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
3استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان اصفهان، ایران
چکیده فارسی: از آن جایی که سلامت زنان بر سلامت جامعه تاثیر گذار است این مطالعه با هدف بررسی میزان سواد سلامت دختران دبیرستانی در مورد سلامت زنان با توجه به متغیرهای دموگرافیک طراحی گردید پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقایسه ای است و جامعه پژوهش شامل 200 نفر از دختران دوره دوم دبیرستان و مادران آنها بوده که به روش تصادفی انتخاب گردیدند ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی بود که قسمت اول شامل اطلاعات دموگرافیک و قسمت دوم حاوی 41 سوال سواد سلامت درباره بهداشت زنان در 5 بعد بهداشت قاعدگی، تغذیه، خودآزمایی پستان، فعالیت بدنی و کم خونی فقر آهن بود روایی و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت و داده ها در نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل شد میانگین نمره سواد سلامت دختران برابر با 0/31 27/29 بود دختران بررسی شده در چهار بعد بهداشت قاعدگی، فعالیت بدنی، خودآزمایی پستان و آنمی فقر آهن دارای سطح سواد سلامت متوسط و در بعد تغذیه دارای سطح سواد سلامت بالا بودند همچنین میان سطح سواد سلامت دختران با سن، رشته تحصیلی و طریقه کسب اطلاعات سلامت ارتباط معنی داری وجود داشت با توجه به نتایج حاصله دختران دبیرستانی مورد پژوهش دارای سطح سواد سلامت متوسط در مورد سلامت زنان هستند لذا با توجه به اینکه دختران در سنین نوجوانی بیشترین آموزش را در حیطه بهداشت زنان از مادران خود دریافت می نمایند لزوم شناسایی محدود کننده های سواد سلامت در جامعه و توجه ویژه به آموزش مادران و گنجاندن برنامه درسی سواد سلامت برای دانش آموزان دختر جهت ارتقای سلامت توصیه می شود