نویسندگان:
معصومه فدایی شهاب1 ، مژگان عارفی2 ، سودابه احمدزاده سامانی3 .2استادیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان اصفهان ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان اصفهان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر رویکرد واقعیت درمانی گروهی بر شادکامی نوجوانان 13 تا 16 ساله بد سرپرست شهرستان مبارکه اصفهان اجرا درآمد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام نوجوانان 13 تا 16 ساله بد سرپرست شهرستان مبارکه بود به همین منظور از کل نوجوانان 13 تا 16 ساله بد سرپرست شهرستان مبارکه تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند روش پژوهش نیمه آزمایشی و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شادکامی42 ماده ای آکسفورد بود داده های حاصل از پرسشنامه های این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت در سطح توصیفی با استفاده از شاخص هایی مانند میانگین، انحراف معیار، و در آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی استفاده شد یافته ها نشان داد آموزش واقعیت درمانی بر شادکامی نوجوانان بد سرپرست در مراحل پس آزمون و پیگیری تاثیر معنا دار داشت P> %5