نویسندگان:
محمود جعفرپور1 ، سید علی محمد موسوی2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی،مدیر مطالعات و بررسی ها ودبیر کمیسیون معاملات شرکت پشتیبانی امور دام کشور
چکیده فارسی: موضوع این مقاله بررسی آسیب شناسی تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پروش با تاکید بر نقش معلم می باشد درتربیت اخلاقی دانش آموزان دو عامل خانواده و مکتب نقش بسیار برجسته ای نسبت به دیگر عوامل دارند در واقع این دو عامل هستند که شخصیت افراد را تشکیل می دهند در مدرسه هم این معلم است که نقش برجسته ای نسبت به سایر عوامل دارد با توجه به اینکه تربیت دینی به شناخت آموزه های دین تبدیل این شناخت ها به باور های قلبی و به کار بستن این باور ها در رفتارهای فردی و اجتماعی تعریف شده است معلم می تواند با تقویت روحیه حق گرایی و قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش آموزان ، الگودهی رفتاری به آن ها و انتخاب شیوه مناسب در بیان آموزه های اخلاقی عاملی باشد در جهت تربیت اخلاقی صحیح افراد لذا ساختار این مقاله در دو فصل گرآوری شده است که فصل اول به بررسی مفاهیم و فصل دوم به نقش معلم در رفتار و تربیت اخلاقی دانش آموزان می پردازد نتیجه ای که ضمن این مقاله می توان گفت این است که معلم می تواند به عنوان مدافع مرزهای فرهنگی در کشور باشد دیگر اینکه رفتار معلم در تربیت اخلاقی افراد تاثیر به سزا دارد می تواند عاملی باشد در جهت تربیت اخلاقی صحیح افراد در محیط اجتماع و خانواده لذا به این امر توجه شود