نویسندگان:
شهلا پاکدامن1 ، مهدی اکرامی2 ، مهدیه رحمانیان3 ، حکیمه آقایی4 .1استادیار/ دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شاهرود ایران
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اسلامشهر تهران ایران
4استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شاهرود ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت خودبازداری بر بهبود نشانه های هیجانی، مشکلات سلوک، بیش فعالی کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعه پسند نقاط قوت کودک در دانش آموزان صورت گرفت در این مطالعه تجربی تعداد 24 دانش آموز پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله ای که در پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک نمره پایین تر از نقطه برش گرفتند و در مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته دچار اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شدند به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ازمایش و کنترل گمارده شدند برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته، پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودکان 1997 و پرسشنامه مقیاس خودبازداری 1990، وینبرگر و شوارتز استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده هاز از آزمون تحلیل کورایانس چند متغیری استفاده شدهاست یافته های نشان داد یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های خودبازداری بر بهبود نشانه های هیجانی مشکلات سلوک، بیش فعالی کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامع پسند نقاط قوت کودک در دانش اموزان تاثیر معناداری دارد P<0/05