نویسندگان:
عظیم حمزیان1 ، مهدی اکرامی2 ، مهدیه رحمانیان3 ، حکیمه آقایی4 .1عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان،
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شاهرود ایران
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اسلامشهر تهران ایران
4استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شاهرود ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های فروشناندن خشم، کنترل تکانه، مراعات دیگران و مسیولیت پذیری بر بهبود نشانه های بالینی اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان صورت گرفت در این مطالعه تجربی تعداد 24 دانش آموز پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله ای که در پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک نمره پایین تر از نقطه برش گرفتند و در مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته دچار اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شدند به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته، پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودکان 1997 و پرسشنامه مقیاس خودبازداری 1990، وینبرگر و شوارتز استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شدهاست یافته ها نشان داد یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های خودبازداری بر اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان از نظر معلم، والدین و خود دانش آموز تاثیر معنادار دارد p<0/05 همچنین زیر مجموعه های آموزش خودبازداری شامل مهارت های فرونشاندن خشم، کنترل تکانه، مراعات دیگران و مسیولیت پذیری بر بهبود نشانه های بالینی اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان تاثیر معناداری دارند p<0/05 در نتیجه این پژوهش رویکرد آموزش مهارت های خودبازداری را رویکردی موثر در بهبود اختلال نافرمانی مقابله ای از نظر معلم معرفی می نماید