نویسندگان:
محمدحسن سپهری نژاد1 ، بهارک شیرزاد کبریا2 ، محمدرضا جعفری3 ، طاهر اکبری4 .1دانشگاه شهید چمران اهواز
2استادیار گروه علوم تربیتی، رودهن، ایران
3کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
4دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی و پژوهشگر و مدرس دانشگاه
چکیده فارسی: اهداف تعلیم و تربیت ناگزیر از نظریه ای درباره انسان در جهان و غایت زندگی و ارزش نهایی است که انسان باید در تمام زندگی خویش پی گیرد تربیت اسلامی نیز جهت الهی دارد و به تمام عوامل موثر در اندیشه، رفتار، جسم و روح انسان توجه دارد باعنایت به اینکه مسجد یک واحد اجتماعی کوچک، ولی نماد یک جامعه اسلامی و نمونه عینی حاکمیت ارزش های اسلامی است بنابراین، تحقق ارزش هایی از قبیل تقوا، علم و باید از مسجد آغاز شود و بالتبع آن تربیت اشخاص براساس این ارزش ها نیز می تواند در خود مسجد باشد د راین پژوهش با انجام مطالعات در حوزه تعلیم و تربیت، مسجد طراز اسلامی به بررسی و شناسایی کارکردهای تربیتی مسجد طراز اسلامی از دیدگاه مسیولین مسجدهای استان سمنان پرداختیم با مطالعات کتابخانه ای انواع تربیت جسمانی، اخلاقی و عملی، اجتماعی، سیاسی، فکری و اعتقادی علمی و فرهنگی و هنری شناسایی گردید همچنین کارکردهای مسجد طراز اسلامی در سه بعد عمران مادی، معنوی و مدیریت و پشتیبانی شناسایی شد روش این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث اجرا، روش توصیفی از نوع پیمایشی است جامعه هدف با تعداد 600 و حجم نمونه 239 که به دلیل توزیع بیشتر جهت اطمینان 244 پرسشنامه تکمیل گردید با عنایت به یافته ها کارکرد تربیتی گونه ای معناداری از مسجد طراز پایین تر می باشد نتایج حاکی از آن است جهت نزدیک شدن به مولفه های مسجد طراز اسلامی و داشتن کارکردهای مساجد اقداماتی باید صورت پذیرد