نویسندگان:
محمدحسین گنجی1 ، زهرا غلامی حیدرآبادی2 ، فرشته بختیاری3 .1دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز
2گروه مشاوره، واحد تهران غرب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران غرب، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره؛ دانشگاه ازد اسلامی واحد تهران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امیدواری مادران دارایفرزند معلول بود روش این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود و 30 نفر از مادران دارای فرزند معلول بهزیستی شهر تهران درسال 1395 انتخاب شدند آزمودنی ها به صورت تصادفی به 2 گروه 15 نفری گروه آزمایشی و کنترل تقسیمشدند گروه آزمایشی، آموزش شناختی رفتاری را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل اینآموزش را دریافت نکرد ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه اضطراب و امیدواری بود اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کورایانس تک متغیره تحلیل شد نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزششناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و افزایش امیدواری تاثیر دارد 0001 / 0 > P نتیجه نشان داد که آموزششناختی رفتاری موجب کاهش اضطراب وافزایش امیدواری مادران شده است