نویسندگان:
جواد کاوسیان1 ، مهناز سادات آقامیری2 ، آقامیری قدرتی3 ، قدرتی رضوی4 .1عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم (مؤسسه تحقیقات تربیتی)
2کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، ایران
3استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، ایران
4استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر ذهن آگاهی و مثبت اندیشی دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 4 اصفهان با طرح تحقیق نیمه آزمایشی انجام گرفته است جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 4 اصفهان بودند که 30 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای اجرا گردید برای گردآوری داده ها ازپرسشنامهی استاندارد شده پنج وجهی ذهن آگاهی بایر و همکاران 2006 و پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی 1988 استفاده شد فرضیه ها با استفاده از تحلیل کواریانس یکراهه آزمون شدند که نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که: مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر مثبت اندیشی، ذهن آگاهی و مولفه های آن مشاهده، عمل توام با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن به تجربه درونی، توصیف و غیر واکنشی بودن در دانش آموزان دختر متوسطه تاثیر معنی داری دارد P=0/001 که نتیجه گیری میشود مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب، ذهن آگاهی و مثبت اندیشی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه را بهبود می بخشد