نویسندگان:
حمیدرضا عریضیسامانی1 ، ابوالفضل پلنگی آغمیونی2 .1عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
2گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مصاحبه انگیزشی در کاهش افسردگی، بالا بردن بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری بود روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، تجربی با در نظر گرفتن طرح پژوهش پ یش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان دچار اختلال ی ادگیری و عاد ی در سطح شهر تهران در نیمه اول سال 1395 بودند و که تعداد 25 نفر و مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نیز 25 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و جلسات مشاوره گروهی مبتنی برمصاحبه انگیزشی در طی 8 جلسه 60 دقیقه ای بر روی گروه آزمایشی اجرا شد ساختار جلسات مصاحبه انگیزشی از کتاب گروه درمانی راهنمای درمان مبتنی بر مراحل تغییر از ولاسکویز و همکاران با ترجمه ابراهیمی و محمدزاده استخراج شده بود برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه ی مشکلات یادگیری کلورادو استفاده شد برای تحلیل داده های این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند استفاده شد نتایج نشان داد مصاحبه انگیزشی، افسردگی مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال ی ادگیری را MANOVA متغیری کاهش می دهد و مصاحبه انگیزشی، بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری را افزایش می دهد