نویسندگان:
محمدنقی فراهانی1 ، محبوبه شواکندی2 ، فاطمه شهابی زاده3 ، تکتم سادات جعفر طباطبایی4 .1عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
چکیده فارسی: با توجه به اهمیت نوجوانی و نقش خلاقیت در این دوران، از آنجا که نویسندگی شعر و داستان به عنوان یک هنر نقش مهمی در رشد خلاقیت فرد دارد، می توان از آموزش شعرنویسی داستان نویسی در این راستا کمک گرفت هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شعرنویسی و داستان نویسی بر خلاقیت نوجوانان 16 12 سال عضو مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است روش مورد استفاده در این پژوهش، نیمه آزمایشی است و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفته است در ابتدا از بین 120 نفر عضو مرکز آفرینش های ادبی، تعداد 36 نوجوان به صورت تصادفی انتخاب شده و از این تعداد، 12 نفر به طور تصادفی، به عنوان گروه گواه و 24 نفر دیگر به دو گروه 12 نویسی جای گرفتند از تمامی شرکت کنندگان در سه گروه شعر، نفری تقسیم و در کارگاه های آموزش شعرنویسی و داستان داستان و گواه پیش آزمون خلاقیت به عمل آمد و پس از اتمام جلسات آموزش نیز افراد به سوالات پس آزمون پاسخ دادند به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 0/05 شعرنویسی و داستان نویسی بر خلاقیت نوجوانان 16 12 سال تاثیر معناداری دارد آموزش شعرنویسی و داستان نویسی از روش های موثر در افزایش خلاقیت نوجوانان 16 12 سال می باشد