نویسندگان:
احمد بهپژوه1 ، حکیمه درویشی2 ، ناصر امینی خویی3 .1عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
3گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،بوشهر، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با عنوان اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر رشد تفکر انتقادی، خلاقیت و ارتقاء مهارت های زندگی کودکان سنین 6 تا 11 سال شهرستان دیلم صورت گرفت پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر دیلم بودند نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 05 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه 10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه گواه انتخاب شدند ابزارهای پژوهش مشتمل بر آزمون خلاقیت عابدی و تفکر انتقادی کالیفرنیا و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی بود نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش مهارتهای زندگی بر رشد خلاقیت دانش آموزان اثربخش بود آموزش مهارتهای زندگی بر رشد تفکر انتقادی دانش آموزان اثربخش بود آموزش مهارتهای زندگی بر ارتقاء مهارت های زندگی دانش آموزان اثربخش بود آموزش مهارتهای زندگی برنامه ای است که سودمندی های آن در پژوهشهای متعدد به اثبات رسیده است و یافته های پژوهش حاضر نیز حاکی از آنند که از رهگذر آموزش مهارتهای زندگی می توان به رشد تفکر انتقادی، خلاقیت و ارتقاء مهارت های زندگی دانش آموزان همت گماشت