نویسندگان:
عبدالرسول جوکار1 ، ناصر امینی2 ، کمیا زارعی3 .1عضو هیأت علمی، دانشگاه شیراز
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، گروه روانشناسی بالینی، بوشهر، ایران
3گروه روانشناسی بالینی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر ایران
چکیده فارسی: مدیریت زمان و از مهارتهای کاربردی و تاثیرگذار بر روند تحصیلی فراگیران در همه مقاطع می باشد پژوهش حاضر اثربخشی مهارت مدیریت زمان بر اهمال کاری تحصیلی دانش اموزان را بررسی نمود این پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و با گروه کنترل انجام پذیرفت جامعه آماری همه دانش ا وزان دوره متوسطه ی شهر برازجان را شامل می شود نمونه مورد بررسی 33 نفر از دانش آموزان پایه دوم متوسطه در دو گروه آزمایش 17 نفر کنترل 16 نفر به شیوه تصادفی قرار گرفتند با استفاده از پرسشنامه اهمال کاری سولومون وراث بلوم، برای هر دو گروه اجرا شد سپس آموزش مدیریت زمان به مدت 8 جلسه با حضور گروه ازمایش ارایه شد، که گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردف مجددا ازمون اجرا شد و داده های جمع آوری شده به کمک تحلیل کورایانس تک متغیره و چند متغیره، تجزیه و تحلیبل آماری گردید نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که آموزش مهارت های مدیریت زمان بر مولفه های اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان تاثیر منفی و معنی داری دارد با توجه به اینکه زمان یک منبع محدود و جبران ناشدنی به شمار می آید لزوم آموزش این مدیریت به خصوص در محیط های آموزشی و به ویژه در مورد انش آموزان دوره دوم متوسطه، که آماده ورود به تحصیلات تخصصی هستند، ا زاهمیت بالایی برخوردار است