نویسندگان:
بهشته عبدی1 ، جواد ابراهیمی2 ، قاسم ابراهیمی نژاد3 ، احمد کشاورز4 .1کارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
2کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، اداره آموزش و پرورش شهرستان پاسارگاد
3کارشناس ارشد مدیریت دولتی، مرکز آموزش و پژوهش مدیریت دولتی
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، اداره آموزش و پرورش شهرستان پاسارگاد
چکیده فارسی: استفاده مناسب از دوره های آموزش ضمن خدمت در فرایند تدریس یادگیری می تواند به ارتقای کیفیت تدریس و نیز دستاوردهای یادگیری منجر شود پژوهش حاضر با هدف ارایه راهکارهای اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت بر کیفیت تدریس از دیدگاه معلمین ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان پاسارگاد استان فارس انجام شد برای رسیدن به اهداف مورد نظر از روش تحقیق پیمایشی توصیفی استفاده شد جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمین ابتدایی بود که بر اساس آمار کارگزینی اداره اموزش و پرورش این شهرستان تعداد 330 نفر در سال تحصیلی 94 95 می باشد که از این تعداد، 178 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند داده ها با استفاده از دو پرسشنامه اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت و پرسشنامه کیفیت تدریس گردآوری و تنظیم شد روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید، صاحبنظران، کارشناسان آموزش تایید گردید و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه اول 89 / 0 و برای پرسشنامه دوم 92 / 0 بدست آمد همچنین از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه ورود برای بررسی سوالات پژوهش استفاده شد یافته های پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه معلمین ابتدایی شهرستان پاسارگاد، بین صلاحیت علمی مربی، روش تدریس و شرایط اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت با کیفیت تدریس رابطه معناداری وجود دارد و این در حالی است که، بین نیاز سنجی دوره های آموزش ضمن خدمت با کیفیت تدریس رابطه معنادار وجود ندارد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی کیفیت تدریس معلمان شرکت کننده نشان می دهد که از بین چهار متغیر پیش بین، تنها دو بعد روش تدریس دوره و صلاحیت علمی مربی نقش معناداری در پیش بینی نمره کیفیت تدریس معلمان شرکت کننده دارا می باشند