نویسندگان:
یدالله ولینژاد1 ، حشمت آل نجف.2 ، غلامرضا عزیزی.3 .1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2انشجوی کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدساوه
3دکترای مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
چکیده فارسی: جو رقابتی پیچیده دنیای امروز، سازمان ها را به سوی کمال طلبی به حرکت در می آورد سازمان ها برای بقای خود در محیط رقابتی جدید، بایستی علم مدیریت و عملکرد خود را ارتقاء دهند هدف و فلسفه ارزیابی عملکرد، تعیین نقاط قوت و ضعف از طریق ارتباط بین سرپرستان و کارکنان سازمان، تعیین انتظارات سازمان و کارکنان جهت استفاده بهینه از کلیه امکانات و مناب در جهعت تحقیقات اهداف سازمان واثربخشی است در شرایط رقابتی کنونی، بیش از هر زمانی دانایی مبتنی بر توسعه دانش بنیان شرط بقا شده است هدف: نظام های آموزشی با توجه به اهداف و ماموریت آنان که مهم ترین آن تربیت نیروی انسانی کارآمد برای سایر نهادهای جامعه است از جایگاه ویژه ای برخوردار است و دانشگاه ها نیز مهم ترین و کلیدی ترین سازمان های آموزشی هستند که علاوه بر تربیت نیروی انسانی پاسخگوی نیاز های اجتماعی برای کسب و اشاعه دانش و فناوری می باشند روش پژوهش: نظام های ارزیابی عملکرد به یکی از ابزار های مهم مدیریتی تبدیل شده است و تبعات مثبت زیاد از جمله انتقال بار مسیولیت عملکرد به کارکنان، استفاده بهینه از منابع محدود سعازمان و افعزایش اثربخشی و بهره وری در سازمان را دارد ارزیابی عملکرد به عنوان مهم ترین نظام مدیریت مناب انسانی نقش مهمی دربهبود عملکرد کارکنان و همسو نمودن عملکرد آنان با اهداف که درسازمان های آموزشی و دانشگاه ها که ماموریت آنان تربیت افراد در حیطه های فنی، ادراکی، ارتباطی و اخلاقی از یک طرف وتولید علم و فناوری از طرف دیگر می باشد، ایفا می نماید نتایج: ارزیابی عملکرد ابزاری برای اندازه گیری عملکرد به ویژه در سازمان های دانش بنیان بوده و بستری برای مدیران عالی آن فراهم می کند تا بر اساس آن به تصمیم گیری، قضاوت و نظارت دقیقتری بپردازند پیاده سازی و اجرای آن به عنوان پایه و اساس نظام اطلاعاتی مدیریت نوین برای بهبود نظام آموزشی کشور ضروری می باشد لذا این مقاله با هدف بررسی نقش ارزیابی عملکرد در ارتقای و بهبود عملکرد سازمان های آموزشی در قرن فانوین و دانایی مبتنی بر توسعه دانش بنیان صورت گرفته است