نویسندگان:
علی رضا حاجی یخچالی1 ، امین دلفاردی2 ، امان الله سلطانی3 .1کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کرمان ایران
3گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کرمان ایران
چکیده فارسی: با عنایت به اهمیت ارتقای بهزیستی روانشناختی در معلمان و تاثیر آن دربهبود آموزش و کارکرد این قشر مهم از جامعه، هدفاساسی از انجام این پژوهش تاثیر اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی بر هدفمندی در زندگی معلمان مدارس کم توان ذهنیشهرکرمان در سال 1394 بوده است پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعهمورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1394 بوده است نمونه این پژوهش شامل 50 نفر ازمعلمانی که بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدندو به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف 1989 پاسخ دادند و بعد از آنبطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش تحت مداخله آموزش خوددلگرم سازی براساس نظریهشوانکر 1999 به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند نتایج پس آزمون با روشتحلیل کوواریانس حاکی از این بود که اجرای مداخله خوددلگرم سازی می تواند باعث ارتقای هدفمندی در زدر زندگی معلماندر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شود