نویسندگان:
منصور سودانی1 ، لیلا شعاعی2 .1عضو هیأت علمی گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، اهواز، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان دبستانی پسر پایه چهارم ابتدایی شهر بهبهان در سال تحصیلی 1395 1394 بود روش پژوهش از نوع نیمه آزمایش با پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود به همین منظور تعداد 30 نفر دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند ابزارهای پژوهشفهرست بررسی ارزیابی اجتماعی کودکان ماتسون و همکاران 1983 و پرسشنامه علایم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین 1994 بود برنامه آموزشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای، هفته ای دو جلسه به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید در حالی که گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را دنبال می کرد پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا هر دو آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره با رعایت پیش فرض ها استفاده شد نتایج حاصل نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان پسر دبستانی در گروه آزمایش به طور معنی داری موثر است این یافته ها بیانگر آن است که برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان پسر گروه آزمایش کمک شایانی کرده است تا در تعام با همسالان خود به نحو بهتری رفتار نمایند