نویسندگان:
رضا افتخاری1 ، مینا ریخته گر2 ، ناهید نجاراحمدی3 .1عضو هیات علمی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهرود
2مشاور مدارس شهرستان بابل
3مشاور مدارس شهرستان بابل
چکیده فارسی: در جامعه امروزی آموزش به مسیله مهمی تبدیل شده و سهم بسیار بالایی از ظرفیت های خانواده به تامین امکانات آموزشی فرزندان اختصاص یافته است اما امروزه یکی از نگرانیهای مهم خانواده و دستاندرکاران تعلیم و تربیت افت تحصیلی می باشد هدف تحقیق آن بوده است که با مشارکت خانواده و ایجاد انگیزه بتوان افت تحصیلی سوم ریاضی را کاهش داد اهمیت و ضرورت پژوهش این بود که مشارکت والدین، در روند پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزه فرزندانشان بسیار موثر است جامعه ی آماری در این پژوهش به روش چند گروهی انتخاب شد برای گردآوری اطلاعات از مشاهده، مصاحبه، نمرات مستمر، اسناد و مدارک، شورای دبیران و کتابخانه طی 2 مرحله به روش پیش آزمون_ پس آزمون برای گردآوری اطلاعات و داده ها استفاده شد و از روش آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد نتایج نشان داد که مشارکت خانواده و ایجاد انگیزه راهکار مناسبی جهت بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است