نویسندگان:
سیدداود حسینینسب1 ، آزاده نعمتی2 .1عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، گروه آموزش زبان انگلیسی، جهرم، ایران
چکیده فارسی: هدف از این مقاله بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس ازاجرای طرح تعالی درگروه آزمایش می باشد طرح تعالی که توسط نویسنده طراحی و نام گزاری شده استطرحی برای ایجاد نظم در کلاس های زبان انگلیسی عمومی میباشد جامعه آماری تحقیق حاضر تمامیدانشجویان درس زبان انگلیسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم بود نحوه انتخاب دانشجویان بهصورت هدفمند بود در این پژوهش 270 دانشجو شرکت داشتند که در دو گروه آزمایش 130 نفر و کنترل 140 نفر قرار گرفتند از دو ابزار طرح تعالی که توسط محقق تهیه شده است وپرسشنامه انگیزه / دیدگاه گاردنراستفاده شد نتایج تحلیل آنکوا نشان داد که مولفه های علاقه، نگرش، دارای تفاوت معناداری در سطح0/001 بین دو گروه آزمایش و کنترل بوده اند و مولفه ارزیابی معلم و تمایل به یادگیری دارای تفاوتمعناداری به ترتیب در سطح 0/05 و 0/01 بین دو گروه آزمایش و کنترل بوده اند نتیجه آزمون کوواریانس نشان دهنده تفاوت نگرش کلی بین دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 0/001 معنادار بوده است مقایسه اندازه اثر مجذور ایتا نشان می دهد که بالاترین تاثیر بر مولفه علاقه به یادگیری بوده است لذا در مجموع می توان نتیجه گرفت که اجرای طرح تعالی باعث افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی و تمام ابعاد آن در دانشجویان گردیده است بیشترین افزایش نیز مربوط به مولفه علاقه به یادگیری دانشجویان بوده است همچنین درجه سختی یادگیری زبان انگلیسی با اجرای طرح تعالی کاهش پیدا کرده است