نویسندگان:
عبدالرزاق حیاتی1 ، طاهره معنوی2 .1عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد جمع و تفریق دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان انجام گرفته است به منظور انجام پژوهش 3 دانش آموز با ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند دراین پژوهش، از روش مورد منفرد با طرح A B استفاده شد که پس از تعیین موقعیت خط پایه مداخله آغاز شد و طی 18 جلسه ی مداخله ی انفرادی مجموعه مداخلات عصب روانشناختی به آزمودنی ها ارایه گردید ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون توصیفی و تحلیلی دیداری نشان داد مداخله ی مورد نظر در مورد هر 3 آزمودنی اثربخش بوده است میزان PND برای آزمودنی ها به ترتیب 83/33، 0/0، 100% و 83/3% می باشد بر اساس نتایج این پژوهش بواسطه مداخلات عصب روانشناختی مشکلات مربوط به عملکرد جمع و تفریق دانش آموزان را می توان کاهش داد بنابراین پیشنهاد می شود که از تمرینات عصب روانشناختی در آموزش ریاضی به دانش آموزان استفاده شود چنانکه نتایج تحقیقات مختلف بیانگر این موضوع است که نظام آموزشی نیز باید به کاربرد یافته های تحقیقات مبتنی بر مداخلات عصب روانشناختی برای یادگیری بهتر اهتمام ورزد