نویسندگان:
حسین شکر کن1 ، الهه مقنی باشی بهاباد2 ، نگار اصغری پور3 .1دانشیار گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
چکیده فارسی: با توجه به اهمیت روانشناسی مثبت نگر و مهارتهای کارآمد مقابله ای بر سلامت روان افراد به خصوص نوجوانان، این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر افسردگی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان قاین انجام گردید روش کار: جامعه آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان قاین بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 56 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 33 و 32 نفری آزمون 8 جلسه آموزش مهارتهای مقابله ای و شاهد قرار گرفتند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک 2 و بهزیستی روانشناختی ریف بود بعد از جمع آوری اطلاعات، داده ها با آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 88 تحلیل شدند نتایج: آموزش مهارتهای مقابله ای موجب اختلاف معنیدار بین دو گروه آزمون و شاهد در نمره کل افسردگی p=0/001 و بهزیستی روانشناختی p=0/001 و تمام مولفه های آن به جز تسلط بر محیط و هدفمندی گردید نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش مهارتهای مقابله ای می تواند تاثیر مثبتی بر نمره افسردگی و نمرات بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر نوجوان داشته باشد