نویسندگان:
محمد طیبی1 ، سیده حدیث حسینی2 ، هدی بابایی3 .1سطح چهار حوزه و مدرس حوزه علمیه
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مطالعهی روزانه شعر بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان طراحیشد پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بوده و جامعه ی آماری آن کلیه دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای دخترانه توحید آمل بودند که از بین آنها 40 دانشجو به روشنمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش 20 و کنترل 20 قرار گرفتند کلیهآزمودنی ها پیش از شروع دوره ی مطالعه روزانه شعر و پس از آن، به پرسشنامه انگیزه تحصیلی ASM پاسخدادند آزمودنی های گروه آزمایش به مدت سه هفته به مطالعه ی روزانه شعرهایی که در اختیار آنان قرارگرفت، پرداختند نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مطالعه روزانه شعر بر افزایش انگیزه تحصیلیبود؛ به طوریکه تفاوت معناداری در انگیزه درونی تحصیلی p=0 0001 و بی انگیزگی تحصیلی p=0 0001 دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد با توجه به نتایج تحقیق حاضر، باتشویق دانشجویان به مطالعه روزانه اشعار خوب می توانیم به بالا بردن انگیزه تحصیلی آنان کمک کنیم