نویسندگان:
فاطمه عبادی نیک1 ، پگاه حاجی پروانه2 ، هانیه ملکی3 .1طلبه سطح چهار رشته فقه و اصول گرایش فقه خانواد
چکیده فارسی: در پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش سخت رویی بر عزت نفس اجتماعی دختران نوجوان قربانی قلدریدر مدارس متوسطه دوره اول انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس راهنماییشهرستان سمنان بوده است که از این میان دو مدرسه به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شده اند حجم نمونه حاضر260 دانش آموز را در بر گرفت و پرسشنامه روابط همسالان بر روی آنها اجرا گردید سپس از بین افرادی که شاخصنمره قربانی آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، نمونه ای به حجم 50 نفر انتخاب شد سپس پرسشنامه عزتنفس اجتماعی برروی آنها اجرا گردید معیار ورود آنها داشتن نمره حداقل یک انحراف معیار پایین تر از میانگین برایورود به پژوهش بود و از این تعداد نمونه ای به حجم 30 نفر مورد پژوهش قرار گرفتند که 15 نفر به عنوان گروهآزمایش و 15 نفر به عنوان گروه کنترل را در بر گرفت گروه آزمایش در 10 جلسه آموزش دریافت کردند و گروهکنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد و نتایج بدستآمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش سخت رویی در گروه آزمایش برعزت نفس اجتماعی معنادار بود بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش سخت رویی بربهبود عزت نفس اجتماعی موثربوده