نویسندگان:
ملاحت امانی1 ، سعید رضانصیری2 ، جاوید پیمانی3 ، ملکه مشهدی فراهانی4 ، غزال امیری5 .1دانشگاه بجنورد
2دانشجوی کارشناسی ارشد
3استادیار دانشگاه آزاد کرج
4استادیار دانشگاه آزاد کرج
5دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس دانش آموزان پسر پایهی سوم متوسطه شهرستان بود به این منظور به روش نمونه گیری تصادفی از دبیرستان شهیدثمری 30 نفر انتخاب شد که 15 نفر از آنان در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرارگرفتند پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت به عنوان پیش آزمون توسط هر دو گروه تکمیلشده سپس گروه آزمایش هشت جلسه آموزش مهارت های زندگی مهارت روابط بین فردی رادریافت نمود و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی شاخص های گرایش مرکزیو پراکندگی و استنباطی تحلیل کوواریانس در برنامه spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس کلی ES=0/642 عزت نفسعمومی ES=0/415 ، عزت نفس اجتماعی ES=0/360 و عزت نفس تحصیلی ES=0/503 تأثیرمثبت و معناداری دارد P<0/005 ولی بر عزت نفس خانوادگی ES=0/092 آزمودنی ها تاثیرمعناداری ندارد P>0/05