نویسندگان:
ربابه نعمتی1 ، زینب السادات گل چهره رحیمی2 ، مینا مجتبائی3 .2دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی پردیس بین الملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر افزایش مهارتهای اجتماعیکودکان مبتلا به اتیسم بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراکز درمانی، آموزشی و مدارساتیسم شهر تهران در سال تحصیلی 93 92 میشد از میان این مراکز 3 مرکز و 3 مدرسه به عنواننمونه در دسترس انتخاب شدند از میان مراجعه کنندگان 16 نفر که با معیارهای ورود به پژوهشمطابقت داشتند به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی 8 نفر در گروه آزمایش و 8نفر در گروه کنترل گمارده شدند سپس مقیاس مهارتهای اجتماعی فرم والدین اعتبار=0/92 ومقیاس مهارتهای اجتماعی فرم معلمان اعتبار= 0/92 در مورد هر دو گروه اجرا شد آموزشنظریه ذهن در 16 جلسه ی 1 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد بعد از اجرای پس آزمون نمره هابه وسیله روش تحلیل کوواریانس چند متغیری MANCOVA مورد آزمون قرار گرفت نتایجپژوهش نشان داد که نمرهی مهارتهای اجتماعی کودکان به گزارش والدین به طور معناداریافزایش یافته P<0/05 ولی نمره مهارتهای اجتماعی آنان به گزارش معلمان و در مدرسه تغییرمعناداری نداشته است P<0/05