چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد درمانی بر تعلل ورزی دانش آموزانپسر متوسطه انجام شد روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 94 93 بود به منظور انجام این پژوهش تعداد دو کلاس شامل 49 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی یک کلاس به تعداد 25 نفر به گروه آزمایش و کلاس دیگر به تعداد 24نفر به گروه گواه تخصیص یافتند برای سنجش میزان تعلل ورزی تحصیلی از مقیاس تعلل ورزی دانش آموز PASS سولومون و راثبلوم 1984 استفاد شد مداخله آزمایشی مشتمل بر 8 جلسه آ موزش فنون و راهبردهای پذیرش و تعهد درمانی بود یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد با کنترلپیش آزمون، آموزش فنون پذیرش و تعهد درمانی بر کاهش تعلل ورزی گروه آزمایش مؤثر بود و دو گروهتفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند نتیجه گیری: از آنجا که آموزش پذیرش و تعهد درمانی در کاهشتعلل ورزی دانش آموزان مؤثر بود؛ لذا استفاد از آن به عنوان یک روش درمانی توصیه می شود