نویسندگان:
علیرضا ملازاده1 ، معصومه شاهواری2 ، مرجان کیان3 ، زهرا نیکنام4 .2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی
3استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی
4استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی
چکیده فارسی: هدف پژوهش، شناسایی تجارب زیسته ی معلمان از اجرای برنامه درسی کاروفناوری دوره ی اولمتوسطه بود رویکرد پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود جامعهی پژوهش معلمان دوره ی اول متوسطه،شهر کرج بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند ملاک محور، تعداد 15 نفر از معلمان تا رسیدن به اشباعداده ها، از طریق مصاحبه ی نیمه ساختارمند در پژوهش شرکت داده شدند داده ها به روش تحلیل کولیزی و با استفاده از نرم افزار MAXQD10 تحلیل شدند روایی و پایایی داده ها با رعایت چهار معیار مقبولیت، قابلیتاعتماد، تأیید پذیری، انتقال پذیری تأیید شد یافته های پژوهش نشان داد پایین بودن اهمیت درک شده ی اینبرنامه درسی در نزد مدیران، اولیا دانش آموزان و معلمان بود که به نوعی سبب بی انگیزگی معلمان این برنامهدرسی و کناره گیری تعدادی از آن ها از گستره ی آموزشی شده است با توجه به این یافته بالا بردن سطحآگاهی مدیران، دانش آموزان، والدین و معلمان نسبت به اهمیت این برنامه درسی و فرهنگ سازی مناسب درجامعه قابل توصیه است