نویسندگان:
آیت سعادت طلب1 ، طاهره گلستانی بخت2 ، لیلا پرنده3 .2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
3کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بهینه پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی با تاکید بر توانمندی ها، فضایل و ارزش های انسانی بر اساس دیدگاه روان شناسی مثبت نگر برای مراکز پیش دبستانی انجام گرفت روش تحقیق به شیوه کیفی بود کلیه مربیان مراکز پیشدبستانی و کلیه خانواده هایی که کودک پیش دبستانی داشتند و در استان مازندران سال 1391 زندگی می کردند جامعه آماری را تشکیلدادند نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و مربیان باتجربه و تحصیلات مرتبط و نیز مادران دارای کودکان پیش دبستانی بودند، دراستان مازندران شامل 7 شهر و 15 روستا مورد بررسی قرار گرفتند و تعداد 40 مربی و 15 مادر دارای فرزند پیش دبستانی، حجم نمونه راتشکیل دادند ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساخت یافته بود برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل محتوا توسط 5 تن از اعضای علمی دانشگاهانجام شد بر اساس تحلیل کیفی مصاحبه های عمیق با والدین و مربیان، آنها آموزش مربیان، آموزش والدین، تعامل مفید بین اولیا و مربیان وآموزش کودکان را برای کاهش آسیب های روانی اجتماعی مانند خشونت، کمبود اعتماد به نفس، دروغگویی و به عنوان مهمترین مسائل عنوان کردند برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی کودکان باید با توجه به مثلت والدین به ویژه مادران ، مدرسه مربیان و کودکان، علاوه بر غربالگری اختلالات روانی هر سه گروه، به آموزش های تخصصی کوتاه مدت و بلند مدت اولیا و مربیان پرداخت و همچنین بهآموزش شادمانی مبتنی بر یادگیری فضایل، ارزشهای انسانی و معنوی مانند خودآگاهی، عزت نفس، کار گروهی، ابراز احساسات، ابراز وجود،قدردانی و شکرگزاری در سنین پایین پرداخت