نویسندگان:
احمد اکبری1 ، سهیلا هاشمی2 ، سیده فاطمه کاظمی3 .1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران
3دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش کنونی بررسی آگاهی فراشناختی اساتید از فرایند تدریس و رابطه آن با نیاز به شناخت در اساتیددانشگاه مازندران می باشد گروه نمونه پژوهش کنونی 541 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه می باشند که بهروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، از میان 55 دانشکده این دانشگاه انتخاب شدند ابزار گردآوری اطلاعات «سیاههآگاهی فراشناختی» و «مقیاس نیاز به شناخت» می باشد داده های مشارکت کنندگان با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی تک نمونه ای مورد بررسی قرار گرفت نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشانداد بین نیاز به شناخت و آگاهی فراشناختی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد همچنین رابطه معناداری بینسابقه تدریس با آگاهی فراشناختی و نیاز به شناخت دیده نشد نتایج آزمون تی تک نمونه ای نیز حاکی از بالاتر بودننمرات آگاهی فراشاختی و نیاز به شناخت اساتید از میانگین می باشد