نویسندگان:
مهدی سالارصادقی1 ، فرشید بخشنده2 .1farhangian uni
2کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان پسردانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه می باشد این پژوهش از نوع کاربرد و شیوه اجرای آن از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل می باشد نمونه آمار 50 نفر که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش 25 نفر و گروه گواه 25 نفر مورد بررسی قرارگرفتند در این پژوهش از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شده، ابتدا پیش آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش شرکت کردند و سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد داده های به دستآمده با روش تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS و در سطح معنی دار p<0/05 مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمدهنشان داده آموزش گروهی مهارت حل مسأله در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترلتأثیر داشته، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد