نویسندگان:
پرویز بیات1 ، محسن خسروی2 ، بابک رستمی3 ، موسی امیریان4 ، حامد فدایی5 .1Kharazmi University
2مدرس دانشگاه فرهنگیان بحرالعلوم شهرکرد
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
5دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر عملکرد، کیفیت و خلاقیت تحصیلی دانش آموزان دوره ی ابتدایی شهرستانفارسان از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 93 92 می باشد روش پژوهش جز پژوهش های توصیفی پیمایشی می باشد جامعه آماری شامل 384 نفر از آموزگاران رسمی و پیمانی مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در سال 93 92 در شهرستان فارسان می باشد برای برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 180 نفر انتخاب گردیدند و به پرسش نامه ها پاسخ دادند ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای محقق ساخته شامل 3 بخش می باشد بخش اول سوال های مربوط به سنجش عملکرد دانش آموزان بخش دوم سوال های مربوط به سنجش بهبود کیفیت یادگیری، بخش سوم سنجش خلاقیت دانش آموزان می باشد، در این بخش ها از پاسخدهندگان خواسته شده است تا نظر خود را از خیلی زیاد تا خیلی کم در پاسخ نامه ای که به صورت طیف لیکرت پنج سطحی تنظیم شده استمشخص نمایند روایی این پرسش نامه با استفاده از روش وابسته به محتوا تأیید و ضریب پایایی پرسش نامه توسط آلفای کرونباخ تأیید گردیدکه میزان آن برای پرسش نامه عملکرد دانش آموزان 0/911 برای پرسش نامه بهبود کیفیت یادگیری 0/899 و برای پرسش نامه خلاقیت دانش آموزان 0/815 می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی مطلق، میانگین و درصد جهت بررسی و مقایسه اطلاعات جمع آوری شده استفاده شد و در بخش آمار استنباطی نیز از آزمون t تک نمونه ای، t دو نمونه ای و تحلیل واریانس ANOVA استفاده شده است، با توجه به نتایج به دست آمده، فرضیه های پژوهش تأیید گردیدند و مشخص گردید که از نظر آموزگارانابتدایی ارزشیابی توصیفی بر عملکرد کیفیت و خلاقیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان فارسان تأثیر مثبت داشته است یافته های پژوهش نشان داده اند که بین ارزشیابی توصیفی بر عملکرد کیفیت و خلاقیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان فارسان با اطمینان 95 درصد رابطه وجود دارد P≤0/5 هم چنین میانگین عملکرد دانش آموزان برای دو جامعه مرد و زن به ترتیب 3/74 و 3/44 می باشد و میانگین کیفیت نیز 3/72 و 3/57 و خلاقیت 3/65 و 3/56 9 می باشد یعنی تفاوت معناداری در این زمینه وجود ندارد