نویسندگان:
سعید ضرغامی1 ، لیلا نیرومند2 ، زهرا محمدزاده3 .1Kharazmi University
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
3کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
چکیده فارسی: کشورها به مدد ماهوارههای تلویزیونی اطلاعات، اخبار و برنامه های گوناگونی را با اهداف مختلف سوار بر امواج نامرئی به فراسویمرزهای سیاسی خود می فرستند پدیدهای که میتواند در دوران نوجوانی باعث تغییر در میزان رشد اجتماعی نوجوانان باشد، ماهوارهو برنامه های ماهواره می باشد نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی وارد اجتماع می شود در صورتی که مفاهیمی مانند : هویتاجتماعی، انجام هویت، فردیت اجتماعی، طرز تفکر، دوستی با همسالان، برخورد با جنس مخالف، ایفای نقش در ارتیاط با والدین،مدرسه و سایر بزرگسالان و فعالیت های گروهی در ذهن نوجوانان شکل بگیرد، رشد اجتماعی مناسبی پیدا می کند در پژوهش حاضربه بررسی این که چه رابطه ای میان تماشای فیلم ها و سریال ها و موسیقی های ماهواره بر میزان رشد اجتماعی نوجوانان وجود دارد،پرداختیم نظریه پژوهش ما مبنی بر نظریه یادگیری اجتماعی است جامعه آماری دختران وپسران دبیرستانی اول و دوم و سوم رشتههای ریاضی ، تجربی و انسانی 16 مدرسه دخترانه و پسرانه مهرشهر کرج و تعداد نمونه مورد نظر 382 نفر انتخاب شدند و پرسشنامهمخصوص تکمیل گردید در این تحقیق به منظور بررسی روابط متغیرها و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری گام به گام، واریانس چند متغیری برای آزمودن فرضیه های پژوهش استفاده شده است به منظور کاهش خطا از نرم افزاراس پی اس اس استفاده شده است با توجه به اهداف و سوالات پژوهش مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که ضریب تعییناستاندارد نهایی با مقدار F=157 7 در سطح p<0 0001 معنی دار است که نشان میدهد فرضیه اصلی پژوهش تایید شده است