نویسندگان:
مهدی قاسمی پور فخرآباد1 ، حامد قاسمی ارگنه2 ، عابدین دارابی عمارتی3 ، سادات شقاقی4 ، داریوش خانه ئی5 .1Islamic Azad university
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان
3مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
4دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
5دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان و مشاور آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه
چکیده فارسی: زمینه و هدف: در علوم رفتاری به طور عام و در روانشناسی به طور خاص یک توجه ویژه به اهمیت عزت نفس در موفقیتهای افراد در حوزه های مختلف زندگی وجود دارد پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش حل مسئله بر عزت نفس دانش آموزان دوره دوم شهرستان صحنه انجام شد روش تحقیق: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان صحنه بود که از میان آنها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای به حجم 36 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و با روشجایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش به مدت 11 جلسه تحت آموزش حل مسئله قرار گرفتند و بعد از مداخله برای هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد طرح پژوهش نیمه آزمایشی بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss18 و روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان عزت نفس گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنا داری 0/05>=P وجود دارد نتیجه گیری: از یافته های پژوهش میتوان نتیجهگرفت که آموزش مبتنی بر حل مسئله منجر به بهبود عزت نفس دانش آموزان شده است