چکیده فارسی: اردوهای راهیان نور دانش آموزی همه ساله در سطحی گسترده برای همۀ دانش آموزان پایه دوم متوسطه و به منظور تکمیل درس آمادگی دفاعی برگزار میشوند. این اردوها به منزلۀ یک فعالیت فرهنگی فراگیر با پیامدهای اجتماعی- فرهنگی بسیار همراه اند که بررسی آنها میتواند به درک جایگاه این اردوها و به تبع آن ارزشهای دفاع مقدس در سطوح مختلف اجتماعی- فرهنگی کمک کند. این مقاله درصدد است میزان تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور دانش آموزی را بر ابعاد اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان شهر کرج بررسی کند. دادههای مورد نیاز از یک طرح پژوهشی استخراج شده اند که با هدف بررسی تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور بر تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی 91-1390 اجرا شده است. این تحقیق به شیوۀ پیمایشی اجرا شده و دادهها با کمک پرسشنامه گردآوری شده است. نمونه آماری پژوهش 460 نفر از دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهر کرج بودند که 235 نفر از آنها در اردو شرکت داشتند و 225 نفر شرکت نداشتند. یافتهها حاکی از آن است که شرکت در اردوی راهیان نور تأثیری مثبت بر میزان دینداری (مقدار 3/95 t=، معناداری 0/000)، سرمایه اجتماعی (مقدار 5/3 t=، معناداری 0/000)، تعلق به هویت ایرانی- اسلامی (مقدار 4/1 t=، معناداری0/000)، سادهزیستی (مقدار 4/9 t=، معناداری 0/000) و الگوگیری از رزمندگان و شهدا (مقدار 10/5 t=، معناداری 0/000) میگذارد.
An Examination of the Socio-Cultural Impacts of Rahian-e Noor Camps: A Case Study of Karaji High School Students
English Abstract: Rahian-e Noor (the pilgrims of light) camps are organized to make Iranian students familiar with the sacrifices and dedication of soldiers who lost their lives in the Iraq-imposed 1980-88 war known as “Sacred Defense”. These camps are held annually for all 10th grade students and they have numerous social and cultural effects. This article set out to investigate the impacts of Rahian-e Noor Camps on Karaji students. The data were extracted from a research project that had been carried out to study the the impacts of these camps on changing attitudes and behavior of students in school year 2011-12. The research was conducted through a survey and the data were collected using a questionnaire. The sample consisted of 460 10th grade students, 235 of whom had participated in camps and 225 had not. Findings indicated that attending Rahian-e Noor Camps had a positive effect on religiosity (t = 3.95, p =0.000), social capital (t = 5.3, p =0.000), Iranian-Islamic identity (t = 4.1, p =0.000), simple living (t = 4.9, p =0.000), and to model after veterans and martyrs (t = 10.5, p =0.000).
Keywords: religiosity , Rahian-e Noor Camps , social capital , reference group , identity .