نویسندگان:
تورج فلاح1 ، نعیمه سدرپوشان2 ، نجمه سدرپوشان3 ، مریم صالح زاده4 .1Islamic Azad University
2کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
4عضو هیات علمی دانشگاه یزد
چکیده فارسی: یکی از هدف های آموزش وپرورش توانمندسازی دانش آموزان با استفاده از مهارت های تحصیلی شغلی در مقاطع مختلف تحصیلی است هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش برنامه مهارت های تحصیلی شغلی بر بهبود اشتیاق تحصیلی و بلوغ مسیر شغلی دانش آموزان دبیرستان شهر یزد بود این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های شهر یزد بودند نمونه پژوهش شامل 40 نفر، به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 5 / 1 ساعته در 8 هفته تحت آموزش برنامه تحصیلی شغلی قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد در این تحقیق از دو پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و بلوغ مسیر شغلی استفاده گردید داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و کوواریانس چند متغیره مانکوا تحلیل شد یافته ها نشان داد که آموزش گروهی مهارت های تحصیلی شغلی برافزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و بر تمامی ابعاد آن انرژی، حس فداکاری و جذبه اشتیاق تحصیلی تأثیر داشته است 05 / 0 > p همچنین نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در نمرات بلوغ مسیر شغلی و ابعاد آن تفاوت معناداری وجود ندارد 05 / 0 < p لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مهارت های تحصیلی شغلی منجر به بهبود اشتیاق تحصیلی و ابعاد آن گردید ولی بر بلوغ مسیر شغلی دانش آموزان دبیرستانی تأثیر نداشته است؛ که لزوم استمرار آموزش مهارت های تحصیلی شغلی را در مراحل رشد و مقاطع مختلف تحصیلی به منظور به دست آوردن صلاحیت و شایستگی و رسش کامل در طرح ریزی تحصیلی شغلی، تصمیم گیری و انتخاب مناسب نشان می دهد