نویسندگان:
میمنت عابدینی بلترک1 ، سیده شهره شاهنگیان2 ، نگین پاست3 ، راحله میبدی4 ، مصطفی پیامبری5 .1university of mazandaran
2دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
3دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
4دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
5دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان گروهی رفتاری شناختی و فراشناختی بر اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجان شامل خود سرزنشی پذیرش، نشخوار فکری، بازارزیابی مثبت و فاجعه سازی در دانشجویان بود در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون توام با گروه کنترل، تعداد 24 نفر از دانشجویان دانشگاه الزهرا پس از ارزیابی بالینی اولیه و تشخیص علایم اضطراب و عدم تنظیم هیجانی و احراز شرایط پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه درمان گروهی رفتاری شناختی 8 نفر ، درمان گروهی فراشناختی 8 نفر و گروه کنترل 8 نفر تقسیم شدند گروه های آزمایشی 10 جلسه درمان هفتگی فعال سازی رفتاری شناختی و فراشناختی دریافت کردند ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه احساس تنهایی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بودند که در سه مرحله قبل از مداخله، پایان مداخله و پیگیری 2 ماهه توسط افراد تکمیل شدند برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد نتایج نشان داد که هر دو درمان گروهی رفتاری شناختی و فراشناختی به طور مساوی بر علایم اضطراب اثربخش بودند با این حال، تکنیک های درمانی 9 با توجه به اثربخشی شان بر جنبه های مختلف تنظیم هیجان مانند بازارزیابی مثبت و فاجعه سازی به لحاظ آماری با هم متفاوت بودند؛ بدین صورت که درمان فراشناختی در مقایسه با درمان رفتاری شناختی تا حدودی بازگشت نشان داده بود با توجه به اثربخشی هر دو درمان بر علایم اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی این روش های درمانی می توانند برای دانشجویانی که جهت دریافت درمانی اثربخش به مراکز مشاوره مراجعه می کنند گزینه درمانی مناسبی باشند