نویسندگان:
زهرا عسگری1 ، صمد کشوری2 ، رضا نسودی3 ، هادی زاهدنژاد4 .1Ferdowsi University of Mashhad
2کارشناس ارشد روان شناسی، آموزش و پرورش ایلخچی،
3کارشناس ارشد روان شناسی، آموزش و پرورش ایلخچی،
4کارشناس ارشد روان شناسی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران،
چکیده فارسی: در ریاضیات یکی از مهم ترین ابزارهای رشد مهارت های شناختی عالی و تفکر منطقی دانش آموزان است که شیوه های آموزش و تدریس در این بین نقش مهمی را ایفا می کند پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی دو روش آموزش ریاضی همسالان و پروژه بر روی میزان یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه دوم انجام گرفته است روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون پس آزمون چند – گروهی با گروه کنترل می باشد جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه دوم منطقه ایلخچی بودکه در سال تحصیلی 92 91 در مدارس این منطقه مشغول به تحصیل بوده اند و از میان آنها 90 نفر 45 نفر دختر و 45 نفر پسر با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند ابزار گردآوری اطلاعات عملکرد درس ریاضیات دانش آموزان سؤالاتی بودکه خود دبیران ریاضی طراحی کرده بودند تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت نتایج پژوهش نشان داد که روش آموزش همسالان در مقایسه با دو روش پروژه و سنتی به طور معنی داری تأثیر بیشتری بر میزان یادگیری درس ریاضی دارد همچنین روش پروژه در مقایسه با روش سنتی به طور معنی داری تأثیر بیشتری بر میزان یادگیری درس ریاضی دارد بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت تدریس درس ریاضی از طریق روشهای تدریس فعال و مشارکتی بسیار موثرتر از روش هاس سنتی است