نویسندگان:
سیدقاسم مصلح1 ، عباس صفوی گردینی2 ، عبدالمجید بحرینیان3 ، فاطمه شهابی زاده4 .1Azarbaijan Shahid Madani University
2کارشناس ارشد روان شناسی بالینی
3دانشیاردانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پست الکترونیک
4استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند،
چکیده فارسی: هدف نهایی روان شناسی مثبت گرا شناسایی سازه ها و شیوه هایی است که بهزیستی و شادکامی انسان را در پی دارد سرسختی روان شناختی و تاب آوری به عنوان عوامل محاقظ و منبع مقاومت دربرابر عوامل فشارزای زندگی و توانمندی فرد دربرقراری تعادل زیستی –روانی در شرایط خطرناک ، جایگاه ویژه ای در این حوزه دارند پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی بر سرسختی روان شناختی و تاب آوری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر کرمان انجام شد این پژوهش از نوع کاربردی با روش تجربی، با گروه کنترل و گروه آزمایشی است طرح این پژوهش طرح شبه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گمارش تصادفی می باشد جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر کرمان تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1393 1392 مشغول به تحصیل بودند بدین منظور تعداد 30 دانش آموز به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل هر گروه 15 نفر تقسیم شدند در ابتدای پژوهش، آزمودنی ها به مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون 2003 و مقیاس سرسختی روان شناختی اهواز AHII 1377 پاسخ دادند پس از طی یک دوره 10 جلسه ای گروهی معنادرمانی در هفته 2 بار برای گروه آزمایش، به منظور پس آزمون دوباره از آزمودنی ها مقیاس های فوق گرفته شد داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و روش های آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل کوواریانس وآزمون T تجزیه و تحلیل شد نتایج تحلیل کواریانس بیانگر معنی داری تاثیر معنادرمانی گروهی بر سرسختی روان شناختی و تاب آوری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود