چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی طرحواره ها در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ریگان انجام شده است به همین منظور تعداد 338 نفر از دانش آموزان 166 نفر پسر و تعداد 172 نفر دختر که در سال تحصیلی 92 93 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند مدارس با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و دانش آموزان مدارس هدف با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند برای سنجش طرحواره ها از پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ 1999 استفاده شد طرحواره استحقاق در دو گروه دختران و پسران تفاوت دارد یعنی دانش آموزان از طرحواره استحقاق کمتر استفاده می کنند اما طرحواره های خودآگاهی، معناسازی شخصی، آگاهی متعالی، تفکر وجودی، محرومیت هیجانی، رها شدگی، بی اعتمادی بدرفتاری، انزوای اجتماعی و بیگانگی، نقص – شرم، شکست، وابستگی بی کفایتی، آسیب پذیری در برابر بیماری، خود تحول نیافته، اطاعت، ایثار، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه و خویشتنداری در دو گروه دختران و پسران رابطه معنادار منفی وجود ندارد به بیان دیگر دانش آموزان از این طرحواره ها بیشتر استفاده می کنند