نویسندگان:
فاطمه ازادی ده بیدی1 ، مهتاب آسترکی2 ، مهناز عسگریان3 .1shiraz university
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
3عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور واحد آشتیان
چکیده فارسی: در نظام تعلیم تربیت مسئله تشویق و تنبیه همواره مورد توجه بوده است این پدیده در آموزش و پرورش اغلب در ارتباط با انگیزش و یادگیری مطرح میشود و معلم بدون بهرهگیری از آنها نمیتواند وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهد از طرف دیگر اهمیت ادراک بصری و حافظه در پیشرفت تحصیلی و فعالیتهای زندگیبشری امری آشکار است بنابراین در این پژوهش به بررسی اثر آزمایشی تشویق و تنبیه بر ادراک بصری و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی پرداخته شد بدین منظور در سه مدرسه شهر مهاجران، از هر کلاس یک گروه 20 نفری و جمعاً 60 نفر به گونهای انتخاب شدند که هر سه گروه از نظر میانگین نمرات، نمرهدیکته، نمره ریاضیات، نمره قرائت فارسی، قدرت بینایی، شنوایی و هوش همسان بودند سپس به هر یک از گروههای سه گانه بطور تصادفی نام گروه تشویق، گروه تنبیه و گروه کنترل شاهد داده شد نتایج آزمایش نشان داد که در هر گروه، 20 نفر بودهاند که در بخش حافظه میانگین نمرات گروه تشویق 17/1 ، انحراف استاندارد 2/31، میانگین نمرات گروه تنبیه 14/14 و انحراف استاندارد 3/56 و گروه شاهد با میانگین نمرات 12/8 و انحراف استاندارد 3/6 بوده است همچنین در بخش ادراک میانگین نمرات گروه تشویق 70، انحراف استاندارد 5/31، میانگین نمرات برای گروه تنبیه 61/63 و انحراف استاندارد 7/26 و گروه شاهد با میانگین نمرات 58/42 و انحراف استاندارد 7/94 بوده است در هر دو بخش حافظه و ادراک میانگین نمرات گروه تشویق بیشتر از دو گروه دیگر بوده است