نویسندگان:
رضا علی نوروزی1 ، بی بی نجمه معتمد نجار2 ، نجمه سدر پوشان3 ، محمد حسین فلاح یخدانی4 .1University Isfahan
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گروه مشاوره وراهنمایی ، یزد، ایران، دانشجوی کارشناسی ارشد
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گروه مشاوره وراهنمایی ، یزد، ایران، استادیار
4دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گروه مشاوره وراهنمایی ، یزد، ایران، استادیار،
چکیده فارسی: امروزه درمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان نظیر کمرویی وگوشه گیری، لجبازی و پرخاشگری، تنبلی و کند روی به عنوان اولین یا مهمترین گام به ارزیابی و پرورشاحساسعزت نفس وتقویت آن از طریق مهارتهای فردی و اجتماعی پرداخته می شود لذا با توجه به اهمیت این موضوع این مطالعه سعی دارد تا به بررسی اثرات آموزش راهبردهای شناختی رفتاری در افرایش سبک مقابله کارآمد در بین افراد کمرو بپردازد بنابراین از روش پرسشنامه ای در میان دختران پایه ششم ناحیه دو استان یزد در سال تحصیلی 1393 1392 استفاده شده است نمونه مطالعه شامل 30 نفر است که این تعداد نمونه به دو گروه 15 نفره گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند و برای بررسی اثرات متغیرها از روش آزمون استنباط آماری تحلیل کوواریانس استفاده گردید نتایج این مطالعه حاکی از آن است که آموزش شناختی رفتاری بر افزایش ابعاد سبک مقابله کارآمد تأثیر معنی داری دارد