چکیده فارسی: مقدمه : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر اضطراب دختران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر می باشد با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون پسزآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری،نمونه ها از بین دانش آموزانی که در مدرسه ی در مقطع دبیرستان در شهر گرگان بودند و طبق ملاکهای راهنمای تشخیصی آماری نسخه چهارم مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بودند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند آزمودنی های دو گروه به پرسشنامه ی اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا پاسخ دادند مداخله ی شناختی رفتاری در 12جلسه ی اجرا شد گروه کنترل در حین انجام مداخله ی درمانی،در لیست انتظار قرار داشت در پایان درمان آزمودنی های دو گروه مجددا به پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا پاسخ دادند یافته ها : نتایج پژوهشی نشان داد که درمان شناختی رفتاری به طور معنی داری موجب کاهش اضطراب و نگرانی آزمودنی های مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مرحله ی پس آزمون شده است نتیجه گیری : درمان شناختی رفتاری گروهی در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است