نویسندگان:
محسن بهلولی فسخودی1 ، شهرام چنانی2 ، علی عبدالخانی3 .1Research Institute of Humanities and Cultural Studies
2دبیر آموزش و پرورش، دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول،
3دبیر آموزش و پرورش، دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف «بررسی اثربخشی فعالیت های زبان آموزی دوره ی پیش دبستانی بر رشد زبان گفتاری دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی منطقه ی شاوور، در سال تحصیلی 93 1392» انجام شد این پژوهش از از نوع علی مقایسه ای بود جامعه آماری در این پژوهش 1704 نفر پسر و دختر بودند تعداد 200 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند، که 100 نفر 50 نفر پسرو 50 نفر دختر دوره ی پیش دبستانی راگذرانده اند و 100 نفر دیگر 50 نفر پسر و 50 نفر دختر این دوره را نگذرانده بودند در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد و داده های مورد نظر از طریق پرونده های دانش آموزان و فرم اولیاء دانش آموزان و اجرای آزمون TOLD P:3 بدست آمد جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل واریانس چندراهه بهره گرفته شد نتایج به دست آمده نشان داد که: زبان گفتاری که شامل مهارت های واژگانی و مهارت های دستوری است در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان پیش دبستانی نگذرانده بود، به علاوه یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین دختران و پسران از نظر رشد زبان می باشد