نویسندگان:
سهیلا جلیلیان1 ، منیژه کاوه2 ، راضیه حسن زاده3 .1Shahid Chamran University of Ahwaz
2دانشگاه شهرکرد
3دانشگاه شهرکرد
چکیده فارسی: مساله و هدف: سازگاری برخی افراد و خانواده ها در مواجهه با پدیده های استرس زایی مانند داشتن کودک با ناتوانی نسبت به برخی دیگر بیشتر است بررسی متغیرهای مرتبط با این سازگاری نیاز به بررسی دارد هدف پژوهش حاضر رابطه بین سلامت معنوی و شادکامی در والدین کودکان با نارسایی ویژه یادگیری است روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش را کلیه خانواده های دارای کودک با نارسایی ویژه یادگیری شهرستان شهرکرد مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری در سال 93 1392 تشکیل می دهند نمونه پژوهش این پژوهش شامل 60 نفر از والدین دارای کودکان با نارسایی ویژه یادگیری به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند ابزار به کار رفته در پژوهش شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد 1998 و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین الیسون 1982 است جهت تجزیه تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی مانند میانگین و فراوانی و روش آمار استنباطی پیرسون استفاده شده است یافته ها: طبق یافته های پژوهش حاضر ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که شادکامی دارای رابطه 76 / 0 با سلامت معنوی است 01 / 0< P ؛ لذا می توان گفت که در با بالا رفتن سلامت معنوی، شادکامی افزایش می یابد و فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین شادکامی و سلامت معنوی تایید می شود نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر همسو با یافته های صدیقی ارفعی و همکاران 1391 ، باب الحوائجی و همکاران 1390 است باورهای مذهبی و معنوی منجر به برقرار ارتباط و ایجاد شبکه های حمایتی می گردد که در آن فرد احساس حمایت و دلگرمی می کند