نویسندگان:
مهین قریبزاده1 ، اعظم مروتی2 ، یحیی قائدی3 .1Urmia University
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت معلم خوارزمی
3دکترای فلسفه تعلیم و تربیت عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم خوارزمی
چکیده فارسی: امروزه بحث فلسفه درنظام اموزشی و تعلیم و تربیت ودربخش تدریس مسائل جدیدی را مانند بازسازی برنامه ها و محتواهای درسی ارتباطات و تعاملات معلمین و فراگیران و نیاز به تفکر عمیق تر و سرسری نگذشتن ازمسائل را پدید اورده است هدف اصلی و کانون توجه رویکرد فلسفی به عناصرتعلیم و تربیت ازجمله تدریس اساسا شکل دهی و ایجادرویه های اموزشی مطلوب و کارامد همچنین فضایی که درآن تدریس بااهنرمعلم و تفکر عمیق وی آمیخته گردد مورد نظر می باشد این پژوهش نوعی بررسی تحلیل مفهومی به منظور توصیف و روشن نمودن بیانیه فلسفه تدریس و کارکردهای آن می باشد تدریس یکی ازمهمترین فعالیت های بشری است که با یک پتانسیل برای خوبی زیاد یا ضرر زیاد و خیلی پیچیده تر ازآنی است که اکثر مردم تشخیص میدهند و تقاضاهای شخصی و حرفه ای زیادی برای معلمی بوجود می آورند ولدون 2011 این پژوهش با طرح این سوالات که رویکرد فلسفی به تدریس و بیانیه ی فلسفه تدریس معلم بیانیه ای که درامرتدریس معلم یا اموزنده آن را به کارمیگیرد چیست ؟اجزا و عناصردخیل دربیانه ی تدریس معلم کدامند؟ به پژوهش پرداخته است این پژوهش با استفاده ازروش تحلیل مفهومی به تلحیل بیانیه ی فلسفه تدریس معلمی و اجزا و عناصر آن پرداخته و آنچه که درامر درس دادن دخیل است و آن را شکل میدهد شفاف سازی نموده بطوریکه استفاده ازاین پژوهش دست یافتن به نوعی مفهوم و تصور است به گونه ای که وضوح و روشنی بیانیه فلسفه تدریس و کارکردهایش را به همراه داشته است و انسجام و هماهنگی آن با سایر پیش فرضها و ارزشهای مرتبط با آن را نشان میدهد