نویسندگان:
مالک احمدی1 ، سعیده محمودی خواه2 ، ندا نوحی3 .1Urmia branch Islamic Azad University
2دبیر ریاضی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش، بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باسه رویکردمعاصرونوین اموزش وپرورش می باشد پژوهش از وع مروری و کتابخا نه ای می باشد که جهت آشنایی و یافتن نقاط مشترک با نظریه های پایدارگرایی پیشرفت گرایی و بازسازی گرایی ا نجام گردیده است از آ نجا که نظریه تربیتی پایدارگرایی چشم اندازی ازخیرحقیقت و زیبایی را بر روی ا نسان می گشاید، همسو با فصل اول بیانیه ارزشها می باشد زیرا که بر آموزه های قرآن کریم، و کرامتذاتی و اکتسابی ا نسان تاکید می کند تجدید حیات پایدار گرایی اشاره بر ماهیت مشترک ا نسا نی دارد که همسو با تدوینو تعالی جنبه های انسانی هویت دانش اموزان می باشد نقش معلم درزمینه یادگیری به عنوان هدایت کننده مطرح می شود که یادآور هدایت فردی در آموزشگاه های پایدیا است پیشرفت گرایان در جستجوی نوآوری های تربیتی هستند و مدارس را جزئی از قلمرو وسیع برای اصلاح نهادهای اجتماعی می دا ند که این هدف در فصل دوم بیانیه ماموریت به وضوح نمایان است از آ نجا که هدف پیشرفت گرایان، بهبود قابلیت های خلاقا نه، هنردوستانه ، عقلا نی و مهارتی است، میتوان بر تشابهات بسیاری در فصل سوم سند یعنی چشم ا نداز برای ایجاد زمینه مناسب شکوفایی فطرت و استردادها وشکل گیری هویت اختصاص و کارآمد اشاره کرد بازسازی گرایان بر بازسازی تجربه های اجتماعی و فرهنگی پافشاری می کنند معتقدند که نظریه های تربیتی برفرهنگ متکی بوده و از آن سرچشمه می گیرند این دیدگاه بافصل چهارم یعنی هدفهای کلان سند همخوانی دارد وهمچنانکه در بازسازی گرایان فرهنگ را فرایندی پویا و پیوسته درحال تغییر و توسعه میدانند فصل پنجم سند راهبردهای کلان را پیش بینی می کند