نویسندگان:
ندا اشرفیان1 ، احمد سلحشوری2 ، علی ایمانزاده3 .1University of Tehran
2استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان دانشکده ادبیات گروه علوم و تربیتی
3استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه ملایر دانشکده ادبیات گروه علوم تربیتی
چکیده فارسی: بررسی تحولات درطول قرنها نشان میدهد که هرنظریه ای دستخوش تغییر و تحولات بوده ازجمله نظریه تربیتی برای مثال میتوان نشان داد که شاید درطول قرنهای متمادی فیلسوفان تربیتی بزرگی مانند افلاطون و ارسطو سوالاتی را مطرح کردند که این سوالات همچنان پابرجا مانده و هنوز کسی به آنها جواب قطعی نداده است سوالاتی همچون اهداف حکومتهاچیست؟ هدف غایی زندگی چیست ؟ هدف تربیت چیست ؟ برای دستیابی به این اهداف چه روشهای لازم است؟ البته درطول زمان نحوه این سوالات تغییر کرده است میتوان گفت که تغییر و تحول درنوع سوالات و بالطبع نظریه تربیتی ناشی ازانواع مختلف نظریه ها ازقبیل اثبات گرایی پسا اثباتگرایی لیبرالیسم نئولیبرالیسم پراگماتیسم نئوپراگماتیسم انتقادی هرمنوتیک ساختارگرایی و پساختارگرایی پست مدرن است این تغییرات باعث شده است که مفاهیم و سازه های نظریه تربیتی دستخوش تغییرات بشوند برای بیان این مساله که مفاهیم با توجه به جهان بینی های مختلف هرزمان تغییر می کند درزیربه بررسی سه جهان بینی اصل می پردازیم و براساس هرکدام ازجهان بینی ها به بررسی تحولات نظریه تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته میشود: جهان بینی ارسطویی جهان بینی نیوتنی و جهان بینی کوانتومی بنابراین سوال اساسی دراین پژوهش این است که به بررسی و تبیین نظریه تربیتی درهردوره پرداخته شود